Stonehenge niezwykłe miejsce otoczone aurą tajemniczości. Moje wrażenia i zdjęcia.

18:16:00

Witajcie !
                Niedzielny wpis na blogu postanowiłam poświęcić Stonehenge –niezwykłej, prehistorycznej budowli znanej chyba na całym świecie, którą niejednokrotnie widziałam w programach telewizyjnych, książkach podróżniczych, Internecie. Teraz miałam możliwość spełnić swoje marzenie i zobaczyć Stonehenge na żywo. Jeśli jesteście ciekawi jak tam jest to zapraszam do czytania.


                Obecnie pogoda w Wielkiej Brytanii, jak na październik, dosłownie nas rozpieszcza. Po zimnym i deszczowym lecie nastała piękna, słoneczna, acz odrobinę zimna jesień.   Do Stonehenge wybrałam się w niedzielny, słoneczny i chłodny poranek. Budowla znajduje się w okolicach miasta Salisbury w hrabstwie Wiltshire w południowej Anglii. Podróż samochodem z Londynu zajmuje ok. 2 godziny, ja zaś z mojego miejsca zamieszkania trafiłam tam po blisko trzech godzinach.
                Tajemniczy krąg kamieni, otoczony odwiedzającymi turystami zobaczyłam już z okna samochodu, gdyż znajduje się on w niedużej odległości od drogi A303, a wielkość obiektu jest imponująca. Przy samej budowli nie można się jednak zatrzymać. Kierując się drogowskazami dojechałam do kompleksu składającego się  z ogromnego parkingu i budynku w którym mieszczą się: muzeum Stonehenge, kawiarnia, kasy biletowe i toalety. Czas otwarcia zabytku to 9.30 do 17.00 od poniedziałku do niedzieli. W pierwszej kolejności musiałam zakupić bilety wstępu. Można to zrobić w dwóch kasach biletowych, jednak miejcie na uwadze to, iż jedna kolejka jest dla osób, które wcześniej zrobiły rezerwację on-line, druga zaś dla odwiedzających bez rezerwacji. Niestety obie kolejki są ogromne i trzeba się przyszykować na spędzenie w nich dobrych 30 min. Zalecana jest wcześniejsza rezerwacja, która daje nam pewność wstępu na teren obiektu, a także niewielką zniżkę (1 funta/bilet dla osoby dorosłej) w stosunku do ceny podstawowej. Wstęp kosztuje sporo, bo aż 16,50 funtów za osobę dorosłą, 9,90 funtów za dziecko lub 42,90 funtów za rodzinę. Dodatkowo przy zakupie biletu można uczynić dotację na rzecz organizacji English Heritage, zajmującej się obiektem (10% ceny biletu). Chętni mogą zakupić audioprzewodnik (3 funty za sztukę), bądź zainstalować specjalną, darmową aplikację.





                Po zakupie biletów udałam się na parking, gdzie na zwiedzających czekają specjalne autobusy dowożące do kręgu kamieni. Autobusy kursują co 5 minut.
                Stonehenge położony jest wśród, zielonych, malowniczych połaci traw. Obiekt to nie tylko dobrze znany krąg kamieni, to także sąsiedni obszar (ciężko to wytłumaczyć, najlepiej oddają to zdjęcia obiektu wykonane z wysokości). Wokół kamieni znajdują się specjalnie wytyczone ścieżki, po których poruszają się turyści. Ścieżka wiodąca wokół kamieni oznaczona jest liczbami, przy każdej liczbie można wysłuchać odpowiadającej jej numerem opowieści z audioprzewodnika.  Do samych kamieni nie można podejść z bliska, nie ma możliwości ich dotykania, najmniejsza odległość to ok. 5 m (w moim odczuciu). Stonehenge odwiedzają tłumy turystów, wśród których przeważają Azjaci.  Spacer wokół kręgu, wraz z wysłuchaniem audioprzewodnika i wykonaniem zdjęć zajmuje dobrą godzinę. Stonehenge (zwłaszcza wewnętrzy krąg) jest przepiękny w swej złożoności i sposobie w jaki został przemyślany. Dla mnie najbardziej uderzająca jest atmosfera tego miejsca – tajemniczy krąg monumentalnych kamieni, rzucających cienie. Wśród nich przelatujące czarnoskrzydłe kruki.  Wokoło kręgu spacerują turyści, a mimo to miejsce wydaje się ciche, pełne powagi, dające dziwne uczucie spokoju, niczym w świątyni.





                W drogę powrotną wybrałam się autobusem, który dowozi nas do parkingu i muzeum. Na miejscu można zobaczyć chatki w których mieszkali budowniczy Stonehenge.


                Ta niedzielna podróż była dla mnie niezwykłym przeżyciem i spełnieniem jednego z podróżniczych marzeń. Tym bardziej się cieszę, iż mogłam podzielić się z Wami moimi wrażeniami. Czekam na Wasz odzew. Co sądzicie o Stonehenge? Jakie miejsce Wy chcielibyście odwiedzić?
Pozdrawiam serdecznie.
               



You Might Also Like

0 komentarze

Najnowsze wpisy

Szukaj w tym blogu

Blog Archive

POLUB MNIE NA FACEBOOKU